Zo helpt ‘La La Land’ jou aan een droomcarrière

Dinsdag 18 april 2017 — ‘La La Land’, de Oscargenomineerde film met Ryan Gosling en Emma Stone, biedt behalve muzikaal vermaak ook carrière-advies. En wel zo.

Wist je dat de film La La Land een boel carrière-advies geeft? De film gaat verder dan een muzikaal liefdesverhaal en toont het pad richting jouw droomcarrière met verborgen tips en duwtjes in de rug. Dit kan je volgens het rekruteringsbedrijf Hays leren van de bioscoopsensatie La La Land:

1. La-la-laat jezelf zien

“Someone in the crowd could be the one you need to know. The one to finally lift you off the ground”, zingen Emma Stone, Mia, en haar vriendinnen in de film. Als je een zaak of carrière wilt uitbouwen, moet je buitenkomen en onbekenden aanspreken en ontmoeten. Het lijkt eng, maar wees er niet bang voor. Het is het volledig waard én vaak ook leuk. Geef toe, de kans dat iemand bij jou thuis aanbelt om jou een job aan te bieden, is klein. En pas écht eng. Voor meer tips, bekijk het artikel van Hays over netwerken.

2. La-la-laat jezelf goed omringen

Niet enkel onbekenden zijn belangrijk op weg naar je droomcarrière. Ook jouw naasten spelen een belangrijke rol. Ryan Goslings personage, Sebastian, sleurt Mia mee naar een auditie, die uiteindelijk haar doorbraak betekent, omdat hij in haar gelooft. Zulke mensen heb jij ook nodig in je leven. Mensen die niet boos worden als je een feestje afslaat, omdat je een deadline hebt. En die misschien zelfs nog snel een drankje met je doen voor ze vertrekken. Want jij moet ook gehydrateerd blijven, natuurlijk.

3. La-la-laat ruimte voor ontspanning

Een droomcarrière uitbouwen kost energie en tijd, dat gaan we niet ontkennen. Maar rust is even belangrijk als hard werken. Voor jezelf, om gezond te blijven. Voor jouw relaties, om ze te onderhouden. En ook voor je werk, om de energie te hebben om iets te bereiken. Zoek dus een goed evenwicht tussen werk en vrije tijd, want als je wacht tot je een stevige dip hebt, is het al te laat. Laat de playlist van ‘La La Land’ je vooral inspireren.

4. La-la-laat andermans successen je niet demotiveren
    We zitten met z’n allen op Facebook en Instagram en we gooien elkaar volop foto’s van leuke reizen en promoties in het gezicht. Fijn, tenzij je zelf geen leuke reizen kan maken of nog geen grote successen geboekt hebt. Toch hoeven andermans successen je niet te demotiveren. In plaats van te denken, zoals Mia tijdens een dipje, “Ik ben een mislukkeling, want zij kregen wél een promotie”, denk je beter “Hoe kan ik van hen leren?”. Schrijf die vraag op een groot A3-blad en plak het op de toiletdeur. Stop met je tijd te verdoen met denken waarom je niet zoals iemand anders bent. Die droomcarrière wacht op je. “You can just write your own rules. Write something that is as interesting as you are.” Luister naar Ryan Gosling.

5. La-la-laat jouw huidige job je niet tegenhouden
    De kans bestaat dat je momenteel een job hebt; fulltime en 9-to-5. Maar haar jobje bij een koffiezaak weerhield Mia er niet van om aan haar droom te werken. Laat je baan je dus niet tegenhouden. Waarom werk je niet zoals Mia buiten je uren aan je droomcarrière? Die side gig kan iets zijn in een volledig andere sector, omdat die je interesseert of omdat je die beter wilt leren kennen voor je er volledig voor gaat. Als je wil nagaan of je jouw huidige job toch trouw wilt blijven of niet, kunnen deze vragen helpen: “Leer ik nog iets bij?”, “Voldoet mijn baan aan mijn verwachtingen?”, “Verveel ik me?” en “Haal ik voldoening uit mijn job?”. Of zoals John Legend – ja, die heeft ook een rol in de film – het zegt: “How are you going to be revolutionary, if you’re holding on to the past?”

6. La-la-laat jezelf toe te dromen
    Het verhaal van Mia klinkt natuurlijk als een sprookje: van koffiemeisje naar internationale superster. Maar de belangrijkste les – en het belangrijkste carrièreadvies voor wie die droomjob wil – uit de film is misschien wel deze: sta jezelf toe om de droom te koesteren, ook al komt die niet (meteen) uit. Of zoals Emma Stone het zingt: “Here’s to the ones who dream, foolish as they may seem. Here’s to the hearts that ache. Here’s to the mess we make.”

Elisah Van Den Heuvel Account Manager at youEngine