Week van de mobiliteit: mobiele werknemers, wat brengt het op?

20% meer productiviteit dankzij flexibel werken

Dinsdag 18 september 2018 — Bedrijven gunnen werknemers steeds meer flexibliteit op het werk. En maar goed ook. Flexibel werken blijkt niet alleen voordelig voor werknemers, maar ook voor werkgevers. Denk aan gemotiveerde werknemers, een hogere retentiegraad en een sterke aantrekkelijkheid als werkgever. Dit laatste, employer branding of de manier hoe je als werkgever wordt ervaren, is cruciaal in een krappe arbeidsmarkt. Rekruteringsexpert Hays zag zijn productiviteitscijfer stijgen met 20% door het invoeren van flexwerk.

Employer branding wordt des te belangrijker om personeel aan te trekken. Willen bedrijven kandidaten aantrekken dan moeten ze luisteren naar wat de medewerker graag wil. Werkzoekenden worden immers veeleisender. Flexibel werken, inclusief glijdende uren en de mogelijkheid tot thuiswerken, is zo een maatregel die bedrijven kunnen inzetten om hun imago te versterken.

Flexibel werken het nieuwe normaal

Flexibel werken stimuleert werknemers omdat het hen een gevoel van vrijheid én verantwoordelijkheid bezorgt. “Hoewel ze hun werkuren –en plek zelf kiezen, zijn werknemers  extra gemotiveerd om succesvol te zijn ten op zichte van hun klanten, manager en collega’s. Gelukkige werknemers zorgen op hun beurt voor een positief effect op de retentiegraad van een bedrijf”, aldus Robby Vanuxem, Managing Director van Hays.  Bovendien heeft flexibel werken ook een gunstige invloed op de aantrekkingskracht van bedrijven. “Vandaag moeten bedrijven bewijzen dat ze klaar zijn om oudere én nieuwe generaties aan talent te ontvangen. Een bedrijf dat niet flexibel is, zal moeilijkheden ondervinden om vacatures ingevuld te krijgen. Flexibel werken wordt het nieuwe normaal.”

Rem op fileleed

Flexwerken kan een beduidende bijdrage leveren tot de inperking van structurele files. Uit de studie van FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2000 Belgen over telewerk*, blijkt dat momenteel 17 % van de werkende bevolking weleens van thuisuit werkt. Deze groep zorgt ervoor dat 5% van de woon-werkverplaatsingen vermeden worden, wat een aanzienlijk effect heeft op het fileleed door het verminderen van dagdagelijkse verplaatsingen. Dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en maatregelen als flexwerken opzetten, boost bovendien het ecologische imago van het bedrijf. “Flexibel werken zet een rem op fileleed en illustreert het groene en duurzame hart van de organisatie,” zegt Robby Vanuxem.

Prestaties meten op basis van resultaten

De Belgische afdeling van het rekruteringsbureau Hays voerde tijdens de zomer van 2017 flexibel werken in. Het initiatief blijkt succesvol. Hays zag zijn productiviteit met 20% stijgen in vergelijking met vorig jaar. Robby Vanuxem: “We meten prestaties op basis van resultaten in plaats van het aantal gewerkte uren. En dat komt de productiviteit in onze kantoren ten goede. Dankzij technologie kunnen onze consultants hun werk uitvoeren waar en wanneer ze willen.”

Het rekruteringsbedrijf plant de komende vier jaar zijn personeelsbestand te verdubbelen. “We merken een duidelijke tendens dat bedrijven steeds liever rekruteringsprofessionals met een brede database, zoals Hays, inschakelen om deze war for talent te kunnen winnen. En dat vertaalt zich uiteraard in mooie groeicijfers voor Hays. We richtten daarom onze Hays Academy op, waar we zowel starters opleiden als mensen die een carrièreswitch als recruiter overwegen”, aldus Robby Vanuxem.

_________________

*https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/kerncijfers_telewerk.pdf

Managing Director Robby Vanuxem
Magali Dierckx PR Consultant at youEngine