Hays België wil komende vier jaar verdubbelen

Donderdag 10 mei 2018 — Rekruteringsbureau Hays stelt ambitieuze groeiplannen voorop. De komende 4 jaar wil het bedrijf zijn personeelsbestand verdubbelen. Momenteel zijn er zo’n 200 mensen tewerkgesteld bij Hays. Binnen vier jaar wil Hays met 400 consultants aan de slag.

De groeiplannen van Hays kaderen in een duidelijk groeiende arbeidsmarkt. Na de crisis van 2008 kent de markt een sterke opmars, de werkloosheidsgraad in België was nog nooit zo laag. De economie trekt aan en de vraag naar professionals neemt toe. Maar werkgevers hebben het steeds moeilijker om talent aan te trekken en te behouden in deze krappe arbeidsmarkt. Philippe Dullaerts, financieel directeur bij Hays, verduidelijkt. “Waar we vroeger zes mogelijke kandidaten hadden voor één à twee vacatures is dat vandaag veeleer omgekeerd: zes vacatures en drie kandidaten. Een vacature online plaatsen, werkt niet langer. Deze verdwijnt in de massa. We merken een duidelijke tendens dat bedrijven steeds liever rekruteringsprofessionals met een brede database, zoals Hays, inschakelen om deze war for talent te kunnen winnen. En dat vertaalt zich uiteraard in mooie groeicijfers voor Hays.”

Vier extra kantoren openen

Het bedrijf is daarbij duidelijk ambitieus. Dit fiscaal jaar al wil Hays een groei optekenen van 40 extra mensen, om zo de komende 4 vier jaar naar een verdubbeling te gaan, van 200 naar 400 medewerkers. Om deze groei te verwezenlijken zullen ze de komende drie jaar ook vier nieuwe kantoren openen. Maar als het aan Philippe Dullaerts en Hays zelf lag, zou deze groei nog sneller mogen gaan. Toch zal het een uitdaging zijn om de juiste mensen aan te trekken. Philippe Dullaerts: “Ook wij worden in onze groei geremd omdat het niet makkelijk is de juiste mensen aan te trekken. Hays is erg kieskeurig. We nemen enkel genoegen met de beste kwaliteit en dat kan een rem zijn om te groeien. Als hier morgen een bus met 50 kandidaten aankomt en zij hebben allemaal het Hays DNA, dan zouden ze meteen kunnen beginnen. Maar zo eenvoudig is het niet. We krijgen zowel van klanten als van kandidaten erg hoge kwaliteitscijfers in beoordelingen, daar zijn we erg fier op en willen we uiteraard behouden.”

Kandidaten hebben andere verwachtingen

Hays weet als geen ander dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen van de kandidaten en jongeren van vandaag. Deze liggen duidelijk anders dan vroeger. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt hecht belang aan andere dingen dan vroeger. Dat is niet beter en zeker niet slechter. Ze willen een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten. Die work-life balance willen we bij Hays ook doortrekken: een drankje of feestje tijdens de werkuren moet af en toe kunnen. We hebben nu ook flextime ingeroepen, flexibel werken met glijdende werkuren wordt het nieuwe normaal. Tijd verspillen in de file is voor niemand fijn”, aldus Philippe Dullaerts. Daarnaast biedt Hays zijn medewerkers ook erg mooie doorgroeimogelijkheden. “Heb je ambitie en kwaliteiten dan ga je makkelijk van junior naar senior, naar teamleader en eventueel management. Onze verschillende niches maken het ook mogelijk om horizontaal in een andere divisie aan de slag te gaan. Blijkt dat finance je niet helemaal ligt dan kan je de makkelijk overstap naar de divisie sales maken.”

Dat Hays sterk inzet op een goede sfeer op de werkvloer werd begin dit jaar nog duidelijk met de award Great Place to Work 2018.

Philippe Dullaert