De juiste vragen stellen tijdens een sollicitatiegesprek verhoogt je kans op succes

Woensdag 2 november 2016 — Begin je na een deugddoende vakantie weer met solliciteren? Word je uitgenodigd op een sollicitatiegesprek voor je droomjob, verhoog dan je kansen op de job door de juiste vragen te stellen. Hier zijn alvast 10 vragen die volgens het rekruteringsbedrijf Hays je kans op succes vergroten.

Geen vragen stellen geeft de indruk dat je niet geïnteresseerd bent of dat je een passief persoon bent. Maar slechte vragen stellen zoals ‘hoe lang is de proefperiode’ of ‘hoeveel dagen vakantie krijg ik’ helpen je evenmin vooruit. Bedrijven zijn op zoek naar werknemers die nadenken over hoe ze hun job goed kunnen uitvoeren en niet meteen de focus leggen op hun verloningspakket.

Volgens Hays is het stellen van de juiste vragen de ideale manier om te weten te komen of de job en het bedrijf iets voor jou zijn of niet. Bovendien toon je door vragen te stellen je interesse voor de functie en kan je de interviewer overtuigen dat je het werk goed zult doen.

Probeer om van het interview eerder een conversatie te maken dan een ondervraging door je vragen goed voor te bereiden. Je kan de antwoorden gerust opschrijven.

Hier zijn een aantal vragen die je aan je interviewer kan stellen:

1. Zijn er doorgroeimogelijkheden?

Deze klassieke vraag toont dat je ambitie hebt. Het antwoord zegt ook iets over hoe talent wordt gekoesterd en gepromoveerd binnen het bedrijf.

1. Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Dit is de beste vraag om je een beeld te vormen van de functie en te bepalen of de job iets voor jou is of niet.

1. Kan u me iets vertellen over de collega’s waarmee ik zal samenwerken?

Probeer om je collega’s te researchen vooraleer je interview plaatsvindt. Lukt dat niet, of vind je niet veel informatie, probeer dan om tijdens het interview zoveel mogelijk te weten te komen via de interviewer. Het kunnen vinden met je collega’s is immers van cruciaal belang om voldoening te halen uit je job. Voor een overgroot deel van de werknemers is het hebben van vrienden op het werk de belangrijkste factor tot een gelukkig beroepsleven.

1. Kan u me iets vertellen over de vorige persoon die de functie uitvoerde?

Deze vraag is een tactvolle manier om te bepalen welke kennis en ervaring er nodig zijn voor de functie. Gebruik de beoordeling over je voorganger als indicator om de functie naar een hoger niveau te tillen.

1. Hoe vindt u het om hier te werken?

Dit is een van de schijnbaar onschuldige vragen die je veel kan vertellen over de werkcultuur in het bedrijf. Het is ook een manier om uit te drukken dat je graag in een positieve omgeving wilt werken en dat je iemand bent die graag het beste uit zichzelf naar boven haalt. Een gezellige werkomgeving heeft immers een groot effect op de productiviteit en het succes van een bedrijf.

1. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en kansen voor het bedrijf?

Als u weet dat het bedrijf net een nieuwe dienst of product heeft gelanceerd, kan je dit bijvoorbeeld verwerken in een vraag door naar hoe het product of de dienst wordt onthaald. Op die manier laat je zien dat je research hebt gedaan. De volgende stap is om deze informatie te gebruiken om aan te tonen dat je de geschikte kandidaat bent en kan helpen om hun problemen op te lossen.

1. Hoe lang blijven de meeste werknemers aan boord?

Met deze vraag kom je te weten of er veel personeelsverloop is in het bedrijf. Een hoog personeelsverloop kan erop wijzen dat werknemers niet tevreden zijn in het bedrijf.

1. Hoe vaak worden mijn prestaties beoordeeld?

Deze vraag toont aan dat je een carrière wilt uitbouwen. Je wilt weten of er een gestructureerde, proactieve aanpak bestaat om de individuele prestaties van werknemers te beoordelen en dat je niet aan je lot wordt overgelaten. Het toont bovendien aan dat je open staat voor feedback.

1. Welke opleidingsmogelijkheden zijn er beschikbaar?

Dit is een standaardvraag, maar een belangrijke, niet enkel voor jezelf maar om duidelijk te maken dat je nieuwe skills wilt verwerven die niet alleen nuttig zijn voor jezelf, maar ook het bedrijf. Toegang hebben tot opleidingen is van cruciaal belang voor je professionele groei, in eender welke fase van je carrière.

1. Wat is de volgende stap?

Vergeet niet om te vragen wat er na het interview volgt. Zo kan je je goed voorbereiden op de volgende ronde van het selectieproces.

Samengevat: het is belangrijk dat de interviewer het gesprek niet monopoliseert. Van een conversatie, in plaats van een ondervraging, worden zowel jijzelf als de interviewer beter. Want een verhoor is ook voor de interviewer hard werken, maar een interessant gesprek is prettig. Je zorgt er best voor dat je enkel vragen stelt als ze relevant en nuttig zijn en niet gewoon om zelfzeker over te komen. En het is natuurlijk van cruciaal belang dat je goed naar de antwoorden luistert. Stel de juiste vragen, dan is de kans groot dat je naar de volgende ronde van het selectieproces mag, maar wat zeker even belangrijk is, óf je wel wilt verder gaan.

Claudia Petré PR Consultant at NewsEngine PR
Gunther Malin PR & Communications Officer at Hays