Complimenten op het werk? Graag, maar hou het zakelijk

Woensdag 28 februari 2018 — Een compliment krijgen op het werk kan een enorme impact hebben op prestaties van werknemers. Een compliment zou immers het beloningscentrum van ons brein activeren en het gelukshormoon dopamine in je hersenen verhogen. Denk er wel om dat de complimenten werkgerelateerd zijn. Dat bewijzen ook de resultaten van de poll die het rekruteringsbureau Hays uitvoerde. 59% van de respondenten krijgt graag complimenten over zijn werk. Complimenten krijgen over het uiterlijk kon nauwelijks 5% van de respondenten bekoren.

Naar aanleiding van Internationale Complimentendag (World Compliment Day) op 1 maart voerde het rekruteringsbureau Hays een poll uit. De resultaten van de poll tonen aan dat werknemers werkgerelateerde complimenten graag zien komen. 59% van de respondenten krijgt graag een compliment over zijn haar werk. 34% ontvangt graag complimenten over eender wat en 2% wil liefst geen complimenten. Slechts 5% van de respondenten geeft aan complimenten over alleen uiterlijk te willen krijgen.

Elise Denecker, Head of People & Culture bij Hays: “Het is al vaker bewezen dat complimenten en positieve aandacht een beter effect hebben dan bijvoorbeeld opslag. Het leidt tot meer loyaliteit, productiviteit, initiatief en retentie. Nochtans is een goed compliment geven niet gemakkelijk. Een compliment dat waardering uit is het krachtigst.”

Hays geeft enkele voorbeelden van goede – en ‘veilige’ - complimenten:

1. "Ik denk dat je presentatie indruk heeft gemaakt op de kopers, ik denk dat we een grote kans maken om het contract te winnen."
Belicht het aandeel van je collega/werknemer bij het succes van het bedrijf. Maak duidelijk dat je de bijdrage enorm waardeert;

2. “Erg bedankt, Bart, ga zo door.”
Toon dankbaarheid en moedig bepaald gedrag aan. Sluit een gesprek af met een oprechte bedanking en herinner de persoon eraan dat je dit soort dingen graag verder meer ziet.

3. “Je hebt de klacht van die klant heel goed behandeld, Mieke. Goed werk.”
Ook kleine succesjes mag je vieren, niet enkel wanneer het een uitzonderlijk resultaat of enorme prestatie betreft.

4. ”Ik ben blij dat ons team op jou kan vertrouwen.”
Bepaal hoe het gedrag van iemand een positieve invloed op jou, het team en/of de organisatie heeft gehad. Hoe heeft deze persoon je leven beter of gemakkelijker gemaakt? Of je werk efficiënter? Hoe heeft deze persoon het team of de organisatie als geheel geholpen?

#Metoo

Dat slechts 5% van de ondervraagden een compliment over het uiterlijk weet te appreciëren, doet al snel aan #metoo denken. Niet onterecht, want een compliment kan al snel als intimiderend worden gezien. Opletten geblazen dus met ’persoonlijke’ complimentjes. ”Uiteraard kan je een ‘best friend @ work’ wel eens prijzen met een leuke broek of modieuze schoenen. Niet alle complimenten over uiterlijk moeten als aanstootgevend worden beschouwd”, voegt Elise Denecker eraan toe.

Wanneer je twijfelt of een compliment wel gepast is, geldt de regel: doe het niet. “Wil je per se iemands dag goed maken met een leuk woordje, dan is er vast wel wat te zeggen over zijn of haar prestaties. Veiliger en eigenlijk ook waardevoller, want iedereen houdt van constructieve feedback.”