Belgen willen coachende baas

Zondag 15 oktober 2017 — Het rekruteringsbureau Hays polste naar aanleiding van de nationale dag van de baas (16 oktober) naar wat Belgen belangrijk vinden als het op hun baas aankomt. Willen we liefst een coachende baas, een gezaghebbende, een democratische of een dwingende baas? Uit de poll blijkt dat Belgen zich het best voelen bij een coachende baas (70% van de respondenten gaf dit te kennen), een baas die hen helpt om zich professioneel te ontwikkelen op lange termijn.

Naar aanleiding van de nationale dag van de baas voerde het rekruteringsbureau Hays een poll uit om te weten te komen welk type baas Belgen het liefst hebben. Op de vraag ‘Wat typeert volgens jou de ideale baas?’ antwoordde 70% van de respondenten dat ze liefst een coachende baas hebben, namelijk een die anderen helpt om zich professioneel te ontwikkelen op lange termijn. 23% opteert voor een democratische baas, een die anderen betrekt bij besluitvorming en nieuwe ideeën. 4% van de Belgen verkiest een gezaghebbende baas, een die streng maar eerlijk is en duidelijk maakt wie de leidinggevende is en 3% heeft liefst een dwingende baas, een die eenduidige richtlijnen geeft en een kader waarbinnen gewerkt moet worden.

Maar welk type van leiderschap werkt nu het best?

Volgens Robby Vanuxem, Managing Director van Hays België combineren de beste leiders verschillende leiderschapsstijlen. Zij kunnen de manager en de mentor, de collega en de adviseur zijn. “Je moet als leider weten wanneer je welke stijl moet toepassen. De gezaghebbende (bevelende) en dwingende stijl zijn een uitzondering op deze regel. Het zijn negatieve leiderschapsstijlen die best enkel worden toegepast in ernstige crisissituaties. Eigenlijk zijn die stijlen niet meer van deze tijd, ze worden alleen als laatste uitweg gebruikt om harmonie in een bedrijf te herstellen.”

De democratische stijl is volgens Hays belangrijk voor je medewerkers, namelijk om hen te laten weten dat hun meningen gewaardeerd worden. Dit versterkt immers het vertrouwen en zorgt voor minder – soms belemmerende - hiërarchie in het bedrijf.

“De meerderheid van je medewerkers zal bovendien een zekere mate van coaching nodig hebben. Daarom zorgen we er bij Hays altijd voor dat er budget beschikbaar is om onze teamleden op te leiden. Maar coaching is meer dan alleen een opleiding betalen. Door nauw contact te houden met je team kan je makkelijk te weten komen wie onder hen topprestaties leveren. We doen er dan alles aan om deze medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen om te groeien. Goede managers kijken immers vooruit, ze voorspellen welke functies hun teamleden over 5 jaar zullen uitoefenen binnen het bedrijf”, aldus Robby Vanuxem.

“Maar ook een visionaire aanpak – een stijl die overtuigingskracht en empathie vereist - is soms nodig, vooral wanneer een bedrijf moet innoveren. Moderne bedrijfsleiding past dus verschillende stijlen van leidinggeven toe. Om het beste uit je team te halen en succes te blijven halen, moet je een soort leider zijn die begrijpt dat verschillende situaties en verschillende mensen verschillende manieren van management vereisen” voegt Vanuxem er nog aan toe.